„Chcecie wyśpiewywać chwałę Boga? Sami bądźcie tym, co śpiewacie. A jesteście Jego pieśnią pochwalną, gdy wasze życie jest dobre.”

Ave,
ci z was, którzy obserwują mnie na instagramie wiedzą, że na instastory dzielę się także muzyką, której obecnie słucham. Prosiliście mnie, żebym zebrała wszystkie propozycje muzyczne w jednym miejscu i utworzyła o tym nowy wpis. Zebranie wszystkich ulubionych utworów muzycznych nie jest możliwe, jest ich zbyt wiele. Muzyka jest bardzo ważna w moim życiu i towarzyszy mi bardzo często, a to czego słucham w danym momencie zależne jest od mojego nastroju.

Postaram się z wami podzielić kilkoma kawałkami, które ostatnio często odtwarzam. Wspomnę jeszcze, że gdy tylko coś wpadnie mi w ucho to przeważnie słucham tego non stop 🙂 Częściej przywiązuję się do konkretnego utworu niż do całego zespołu/wykonawcy.

 

maxresdefault

Nie bez powodu utwór Gregorio Allegri- Miserere Mei jest na pierwszym miejscu. Jest to jeden z tych utworów, który towarzyszy mi od dłuższego czasu. Jest to również mój budzik (nie należę do tych, którzy nienawidzą dźwięku budzika). Przepiękne wykonanie oparte na Psalmie 51 (jeden z tych naprawdę mi bliskich fragmentów Pisma świętego).

Domine labia mea aperies
Et os meum adnuntiabit laudem tuam
Quoniam si voluisses sacrificium dedissem utique
Holocaustis non delectaberis
Sacrificium Deo spiritus contribulatus
Cor contritum et humiliatum
Deus non spernet
1025.111.pange.lingua.png
Kolejnym utworem jest Pange Lingua Gloriosi, bardzo lubię to wykonanie, które jest w linku. Jednak ten utwór, jak zresztą większość ma dla mnie dużą wartość ze względu na treść, a nie tylko warstwę muzyczną. Jest to Hymn Eucharystyczny św. Tomasza z Akwinu, znany także w polskiej wersji, jako Sław języku tajemnicę.
Słowem więc Wcielone Słowo
chleb zamienia w Ciało Swe,
wino Krwią jest Chrystusową,
darmo wzrok to widzieć chce.
Tylko wiara Bożą mową
pewność o tym w serca śle.
maxresdefault (1).jpg
Kolejnym ulubionym utworem jest Hymn Etiopski– Chleb niebiański. Bardzo lubię ten utwór, szczególnie występujące w nim zwrotki.
Przyjąwszy Święty Chleb będziemy wysławiali Boga,
który na całej ziemi uczynił wielkie rzeczy.
Radujcie się sprawiedliwi w Panu, przyjmując Ciało i Krew Chrystusa.
Bardzo lubię także, Chrystus Pan karmi nas, jednak nie znalazłam w wersji online wykonania godnego polecenia. Ta pieśń łączy w sobie uwielbienie do Eucharystii i Magnificat- myślę, że nie może być nic piękniejszego 🙂
Sprawił we mnie wielkie dzieła
W Swej dobroci niepojętej.
On Wszechmocny, On Najwyższy,
On sam jeden zawsze Święty.
magnificat.jpg
A skoro już wspominałam o Maryjnym uwielbieniu to najbliższy mi jest Magnificat-Uwielbiaj Duszo Moja. Jest to mój ulubiony fragment Pisma Świętego, więc o ileż bardziej cieszy moją duszę w wersji muzycznej.
Bóg mój, zbawienie moje, jedyna otucha, – Bóg mi rozkoszą serca i weselem ducha.
Bo mile przyjąć raczył swej sługi pokorę, – łaskawym okiem wejrzał na Dawida córę.
W moim umiłowaniu Matki Bożej nie mogłoby skończyć się na jednej pieśni. Uwielbiam także Salve Regina – Zawitaj Królowa.
A dusze zmarłych które się dostały
W męki czyszczowe, by się wypłacaly,
Niech je wybawi twoja przyczyna,
Gdy ci śpiewamy: Salve Regina!
Na koniec chciałabym polecić 3 płyty (3 wykonawców), których słucham na replay w całości 🙂 Są one dostępne w wersji online na TIDAL (nie, nie jest to lokowanie produktu, po prostu ja korzystam z tej aplikacji i najczęściej widzicie screenshoty robione właśnie tam)
maxresdefault (2)
Co prawda ciężko jest śpiewać do utworów z tej płyty, jednak jest idealna do słuchania przy codziennych obowiązkach oraz w podróży. Wprowadza w stan wyciszenia i modlitwy. Wtedy nawet znienawidzone przeze mnie prasowanie okazuje się być przyjemnością 🙂
CHANT01-2008_-_Cover_fertig_04.jpg
Kolejna płyta, która towarzyszy mi od dłuższego czasu to Chant For Peace. Znajdziemy na niej tradycyjne części mszy świętej oraz pieśni. Bardzo lubię jej słuchać nucąc pod nosem. Również jest dostępna w wersji online 🙂
pol_pl_Slawcie-usta-568_1.png
I ostatnim polecanym przeze mnie dzisiaj wykonawcą jest Dominikański Ośrodek Liturgiczny. Nie umiem tu polecić konkretnej płyty, gdyż na każdej z nich znajduję coś dla siebie. Gdybym jednak miała wybrać jedną byłaby to Sławcie usta– pewnie ze względu na moją mocno Eucharystyczną i Wielkopostną duchowość 🙂
Jak widzicie wymienione dzisiaj utwory są raczej tradycyjne i wiele z nich to chorał gregoriański. Jednak nie jest to jedyna forma muzyki jakiej słucham. Pomysłów na pieśni nasuwa mi się jeszcze wiele i co chwilę pojawia mi się w głowie myśl: ” A czemu nie wspomniałaś o … Te Deum, Veni Creator Spiritus itd.”. Jednak mam świadomość, że nie przekażę wszystkiego naraz 🙂
Kolejnym razem ukażę wam trochę inny gatunek muzyczny również często przeze mnie słuchany.
Gdy słucham chorału… mam nadzieję, że tak będzie w niebie. A ja zawsze będę śpiewać w dobrej tonacji 🙂
obrazek główny : http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=189294&picture=&jazyk=PL
11 Replies to “„Chcecie wyśpiewywać chwałę Boga? Sami bądźcie tym, co śpiewacie. A jesteście Jego pieśnią pochwalną, gdy wasze życie jest dobre.””

Skomentuj

